Vilma ei ole kuka tahansa opettaja! Kun apua tarvitaan, hän muuntautuu laboratoriossaan Super-Vilmaksi ja johdattelee samalla oppilaat ongelmanratkaisun maailmaan. Ongelmatehtäviä pohtiessaan oppilaat harjoittelevat ongelmanratkaisutaitojaan ja kehittävät matemaattista ajatteluaan.
1. Lataa ja tulosta jokaiselle oppilasparille alla oleva junamoniste sekä junan kyydissä olevat laatikot. Leikkaa tai anna oppilaiden leikata laatikot irti toisistaan.
2. Heijasta tai tulosta alkuasetelma taululle tutkittavaksi yhdessä.
1. Tutkikaa yhdessä ongelmatilannetta oppilaiden kanssa: mitä sillalla on tapahtumassa? Miksi juna ei voi edetä?
2. Pohtikaa, miten vaunun ja siinä olevien laatikoiden yhteispaino voidaan selvittää.
3. Jaa oppilaat pareiksi ja anna heidän kokeilla ja selvittää erilaisia mahdollisia tapoja lastata junan vaunut uudelleen niin, että juna pääsee etenemään.
4. Kuinka monia erilaisia ratkaisuja oppilaat keksivät? Millä tavoin ratkaisuihin päästiin?
1. Kerätkää yhteen erilaisia oppilaiden ratkaisuja. Miten oppilaat lähtivät etsimään ratkaisuja ongelmatilanteeseen? Löytyikö jotain erityisen hyvää strategiaa?
2. Olisiko mahdollista ylittää silta, jos junassa olisi vain kolme vaunua? Mikä painorajan tulisi vähintään olla, jotta kolmen vaunun juna pystyisi ylittämään sillan?
3. Tuliko ongelmanratkaisun aikana kohtia, joissa oppilaspari jäi jumiin? Mitä silloin voi kokeilla?
4. Syntyikö oppilaille oivalluksen hetkiä ongelmanratkaisun aikana?
Tämä tehtävä on osa DragonBox Koulu - oppimateriaaleja. Lue lisää DragonBox Koulusta.